Pratik Bilgiler

İMAL VE REAKSİYON ÇALIŞMA PRENSİBİ

Maddelerin yapısını oluşturan atomların dış yörüngelerindeki , elektronların herhangi bir yöntemle birleşme ve ayrışma , elektron alışverişi ile olur. Bu kimyasal maddeler elektron alarak (-) veya elektron vererek (+) olarak yüklenir. İşte bu kimyasal reaksiyonda elektron alma verme işi sistemli hale getirilirse, kimyasal Enerji elektrik enerjisine dönüştürülebilir. Kimyasal enerjiden doğru akım elektiriği elde edilen cihazlara AKÜMÜLATÖR veya ( PİL ) denir. Akü, elektriği şarj olurken depolar. Depodaki elektriği kullanırken boşalır ve deşarj olur. İşte bu dolma – boşalma veya ( Şarj Deşarj ) adedine CYCLE SAYISI diyoruz.

AKÜNÜN AMACI VE GÖREVİ

Motorlu taşıtlar üzerinde , marş motoru , ateşleme sistemi, ve bütün akım tüketicilerinin çalışabilmesi için gereken elektrik enerjisini sağlayabilecek bir elektrik üreticisinin bulunmasını gerektirir. Ayrıca taşıt çalışırken motordan hareket alan şarj sistemi alıcıları besleyebise de motor durduğu anda bazı gereksinimler için yine elektrik enerjisine ihtiyaç vardır. Bu fonksiyonlar araçta akü sağlanmaktadır. Akünün araç üzerindeki çevrimi aşağıdaki gibidir.

AKÜNÜN ÖMRÜNÜ KISALTAN NEDENLER

  • MARŞ MOTORU HATALARI
  • ŞARJ DİNAMO veya ALTERNATÖR HATALARI
  • KAYIŞ GEVŞEK OLABİLİR
  • KONTAK ANAHTARINDA HATA OLABİLİR

TEKRAR ŞARJ İŞLEMİ

  • Araç kontağının olup olmadığını kontrol et.
  • Aküyü önce negatif kablosundan başlayarak sökünüz.
  • Aküyü araçtan çıkarınız.
  • Bişonları çıkartınız , asit sıçramamasına dikkat ediniz.
  • Su seviyelerini kontrol ediniz.
  • Takarken pozitif kablosundan başlayarak takınız.
  • Uzun sürede düşük amperle şarj , kısa sürede yüksek amperle yapılan YILDIRIM ŞARJ'DAN DAHA İYİDİR.
  • Marş basmayan tamamen deşarj olmuş durumda gelen bir akünün Başlangıç yoğunlukları 1,14'den aşağıda ise kapasitenin 1/20'si akımla şarjı alamaz. Bu durumda kapasitenin % 50'si bir akımla şarja bağla akü iyice kaynamaya başlayınca 1/10 akımla daha sonra 1/20 akımla şarja devam edilir. Bu durumda akü sıcaklığının 40 C'yi geçmemesine azami dikkat edilir.
  • Şarj sonrası elektrolit seviyesini kontrol et. Saf su ile plakların üzerine 10 mm geçinceye kadar doldur.
  • Kutup başlarını temizleyerek veya değiştirerek sıkıca bağlandığını kontrol et.
  • Aracın çalıştırarak şarj voltajını kontrol et.